Romul Nuțiu

Instalație

Aventurile vizuale ale lui Romul Nuţiu

RUXANDRA DEMETRESCU

Biografia artistică a lui Romul Nuţiu stă sub semnul unei fericite excepţii. În deceniul șapte al veacului trecut a fost unul dintre primii pictori români care au practicat expresionismul abstract și/sau informalul (european). A rămas fidel abstractului în general și a transformat apoi pictura în obiect. De la mimesis la poesis; de la bi- la tridimensional; de la transparenţă la opacitate; de la instalaţie la performance: iată cum poate fi rezumat – drastic – un parcurs impresionant, desfășurat într-o remarcabilă aventură vizuală.

Calitatea de înnoitor se conjugă firesc, în cazul său, cu cea de avangardist (chiar în sensul literal al cuvântului). Într-un interviu recent mărturisea că opţiunea pentru abstract s-a născut prin “experiment, provocare și transcendenţă”. A existat, fără îndoială, o dimensiune de provocare în tot demersul său formal: conștient sau nu, a fost aproape tot timpul“în opoziţie”. O recunoștea

în același interviu, atunci când afirma că expoziţia “Utopia” a constituit o“angajare polemică privind imaginea artistului și artei”. A existat, în egală măsură, și un catalizator, pe care îl identific în acel genius loci timișorean, în care cercetările formale (neo)constructiviste au coexistat armonios cu cele informale. Critica de artă a descifrat demult, prin vocea Alexandrei Titu și a lui Constantin Prut, dimensiunea spectifică a creativităţii lui Romul Nuţiu. (…) ianuarie 2011

The visual adventures of Romul Nuţiu

RUXANDRA DEMETRESCU

The artistic biography of Romul Nuţiu lays under the sign of a happy exception. In the 7th decade of the last century he was one of the first Romanian artists that had professed the abstract expressionism and/or european informal. He remained faithful to abstraction in general and then he converted painting into object. From mimesis to poesis; from bi- to tridimensional; from transparency to opacity; from installation to performance: this
is how it can be drastically summarized – an impressive path, uncoiled into a remarkable visual adventure.

The innovative character corresponds naturally in his case with that of an avant-gardist (even in the literal sense of the word). In a recent interview he confessed that the option for abstract was born from “experiment, challenge and transcendence”. Without a doubt there was a provocative dimension in his formal intercession: consciously or not he was almost always“ in opposition”. He acknowledges this in the same interview, when he de- scribes the “Utopia” exhibition as “a polemic statement concerning the image of the art and the artist”. There was, inequal measure, a catalyst, which I identify in that genius loci from Timișoara, where formal (neo)constructivist research has harmoniously coexisted with the informal one. The art critique has long time ago deciphered, through the voice of Alexandra Titu and Constantin Prut, the specific dimension of the creativity of Romul Nuţiu. (…) ianuarie 2011